Ajankohtaista

Korona katkaisi tapahtumien alueelle tuoman tulovirran

7.4.2021

Messu- ja tapahtumatoiminnan pysähdys pandemiavuonna 2020 leikkasi järjestämispaikkakunnilta merkittävän tulovirran. Taloustutkimuksen tekemä tuore selvitys osoittaa, että toiminnan pysäyttäminen leikkasi 80 prosenttia messujen ympäristölleen tuomista tulo- ja työllisyysvaikutuksista. Euroissa pudotusta edellisvuoteen oli valtakunnan tasolla liki puoli miljardia. Lahden seudun elinkeinoelämä menetti tapahtumien puuttumisen vuoksi 45 miljoonan euron tulot.

Pandemian vaikutus suomalaiseen messu- ja tapahtuma-alaan on ollut musertava. Korona keskeytti suomalaisen messutoiminnan 12.3.2020 ja toiminta on edelleen pysähdyksissä. Seisahdus koettelee vahvasti myös järjestämispaikkakuntien taloutta, sillä messuilla on kokoaan suurempi vaikutus alueensa elinkeinoelämään ja työllisyyteen.

Taloustutkimuksen vasta valmistuneen tutkimuksen mukaan messut ja muut messukeskuksissa järjestetyt tapahtumat toivat vuonna 2019 järjestämispaikkakunnilleen valtakunnallisesti yhteensä 553 miljoonan tulovirran. Tapahtumien työllisyysvaikutus oli 7 350 henkilötyövuotta. Lahden seudulla tulovirran suuruus oli 49 miljoonaa euroa ja työllisyysvaikutus 665 henkilötyövuotta. Pandemiavuonna 2020 vastaavat luvut olivat alueella enää 4 miljoonaa ja 60 henkilötyövuotta. Tuloinjektio elinkeinoelämälle romahti 80 prosenttia. Luku sisältää KOKO Lahti Oy:n tapahtumatalojen, Lahden Messujen sekä Lahden Sibeliustalon, tapahtumien tulo- ja työllisyysvaikutukset.

–  Messujen näytteilleasettajat ja messuvieraat käyttävät rahaa mm. ravintoloihin, kahviloihin, majoitukseen ja matkustamiseen sekä asioivat paikallisissa kaupoissa. Messutapahtumien laajat tulo- ja työllisyysvaikutukset huomioiden tilanne on vakava, ja koskettaa koko suomalaista elinkeinoelämää. Valitettavasti yhteiskunnan tuki on Suomessa ollut täysin riittämätöntä messujärjestäjien kaltaisille isoille ja voimakkaasti työllistäville tapahtuma-alan yrityksille, sanoo Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry:n puheenjohtaja Juha Rahko.

Eri puolilla Suomea järjestetään normaalivuosina yli 150 messutapahtumaa sekä ammattilaisille että kuluttajille. Messut ovat myös vahva myyntikanava. Tehty tutkimus ei huomioi messuilla tehtyjä kauppoja ja niiden vaikutusta elinkeinoelämälle.

Messujen tulo- ja työllisyysvaikutukset vuosina 2019 ja 2020 -tutkimuksen teki Taloustutkimus Oy Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry: n toimeksiannosta. Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry on ammattimaisten messujärjestäjien yhteinen kattojärjestö Suomessa. Vastaava tutkimus on tehty aiemmin vuonna 2018.

Lisätietoja:

KOKO Lahti Oy
myyntijohtaja Jussi Kortepuro, p. 040 167 6757, jussi.kortepuro@kokolahti.fi

Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry
toiminnanjohtaja Reija Könönen, p. 050 5604614, reija.kononen@messutsuomessa.fi

Taloustutkimus Oy
tutkimusjohtaja Pasi Holm, p. 050 374 7462, pasi.holm@taloustutkimus.fi

 

Messu- ja tapahtumajärjestäjät ry kattaa ammattimaisen messujärjestämisen Suomessa. Jäseniä ovat Suomen Messut Osuuskunta, Tampereen Messut Oy, Turun Messukeskus Oy, Lahden Messut, Jyväskylän Messut Oy, Pohjois-Suomen Messut ry., Pohjanmaan Expo Oy, Suomen Asuntomessut Osuuskunta, Mediapro Messut Oy, Riihimäen Messut Oy ja KPK Events. www.messutsuomessa.fi